lördag 14 maj 2011

ångest är på allvar

Tar vi känslor på det allvar de förtjänar?  Jag tror att vi behöver träna oss på att räkna med känslor och att sätta ord på dem, som jag skrivit om förut.

Alldeles särskilt dåliga tycker jag att vi människor är på att sätta ord på ångest. Den får ofta härja fritt utan att ges varken namn eller beskrivning. Det sägs för lite vettigt om ångest i det offentliga samtalet. Faktum är att ångest är ett ord som nämns för sällan med tanke på hur allvarligt det är. Vi pratar mycker mer om t ex stress. Stress och ångest är besläktade fenomen som båda bor lika mycket i våra kroppar som i våra känslor. Stress nämns otroligt mycket mer i det offentliga samtalet. Jag skulle gissa att du kan slå upp vilken tidning som helst och hitta ordet stress flera gånger, men att du får bläddra igenom en hel hög tidningar innan du hittar ordet ångest.

Mina KBT-kollegor har mycket vettigt att säga om ångest och hur man kan hantera den. Men ibland tycker jag att de tappar den FÖRGÖRANDE kvaliteten som finns i ångest. Det är också vanligt att man inte pratar så mycket om ångestens smittsamma kvalitet, att den kan sprida sig från mig till dig.

Ångest är på allvar. Ångest kan orsaka allt ifrån fjärilar i magen till börskrascher. Det är värt att ta på allvar och att prata om. Jag har nog inte pratat klart.

4 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth.
    Jag tycker att KBT är bra, det andra är säkert också bra, kanske olika funkar olika bra för olika människor? Det var bara en undring. (Så tror jag man kan bli sönderpratad också, i alla fall om man inte kommer nån vart). Så undrar jag undrar vad den förgörande kvaliteten är för något? Vad är det för något?
    Hoppas du har en go kväll. Det är schlager snart. Jag hejar på Norge.
    /Ingela

    SvaraRadera
  2. Oj, ser konstigt ut. Jag skrev visst dubbelt i meningarna... /Ingela

    SvaraRadera
  3. Hej Ingela! Jag tänkte egentligen skriva ungefär så här: De som oftast säger eller skriver något vettigt om ångest är mina KBT-kollegor. De har mycket handfast och bra att säga genom att de alltid kommer med budskapet att vi kan övervinna ångesten och att delar med sig att sätt att hantera den. Och ändå finns det mer att säga om ångest.

    Vad gäller ångestens förgörande kvalitet så kräver det nog helt enkelt att jag skriver lite mer, så det får jag nog bre ut mig om lite mer vid nästa tillfälle. hej fr elisabeth

    SvaraRadera
  4. Ja gör det för jag får inte ihop förgörande och kvalitet. Hej,hej! /Ingela

    SvaraRadera