torsdag 19 maj 2011

sju dagisavdelningar...sjukt mycket

Jag vet inte var Metro hade fått siffrorna ifrån för dagens artikel om var flest barn blir slagna. Artikeln finns inte på nätet heller tyvärr. De hänvisade till en kurator från Rädda Barnens Krismottagning för barn, och jag hoppas de rör sig med korrekta siffror.

Men de här siffrorna har skrikit i mig hela dagen. 145 anmälningar om misshandel mot barn 0 - 6 år i Göteborg 2010. Det är sju dagisavdelningar fulla med barn som blir slagna. Sjukt mycket. Och det är bara de anmälda fallen. Flest var det i östra Göteborg där jag har min vardag.

Hej hej politiker! Jag har på rak arm två förslag på hur östra Göteborg ska slippa utmärka sig i just grenen "våld mot små barn" nästa år:

Starta en öppen förskola i Kortedala. Och knyt en spädbarnsgrupp dit, för föräldrar som behöver extra stöd i sitt föräldraskap. Jag lägger gärna en del av min arbetstid där, för att nå de som behöver det mest.

2 kommentarer:

  1. Du är grym! Jag kan också tänka mig att arbeta på en öppen förskola med extra kraft på att stötta föräldrar. Som två tredjedels färdig gymnasielärare och människa.

    AS

    SvaraRadera
  2. Jag hänger på Elisabeth... i någon form i alla fall som barnmorska. Kanske familjecentral??
    /Emma

    SvaraRadera