lördag 4 december 2010

vad kan vi veta säkert?

Det är inte lätt att veta säkert. Vi får så mycket information och rätt ofta är den motsägande. Ena året är det livsfarligt att sola och nästa år är det jättebra för hälsan. Ibland är kaffe rena giftet (oftast, tycker jag:-) och ibland en hälsokur. Så vad kan vi veta säkert? Jag tycker att vi kan veta säkert det som 1. har ett genuint vetenskapligt stöd och 2. stämmer med våra grundläggande värderingar.

Så när man fattar beslut som grundar sig varken på nr 1 eller 2 så blir jag upprörd. När Migrationsverket kan svara att man inte kan veta säkert om ett barn tar skada av att skiljas från sin förälder. Att det inte skulle vara säkert att barnet skadas av att skiljas den person som har omvårdnaden om barnet och som barnet utvecklat en anknytning till. Då blir jag förbannad, för det kan vi veta säkert! Det finns det nu 60 års forskning som säger, och det säger också våra gemensamma grundläggande värderingar, uttryckt t ex i Barnkonventionen.

Om den kunskapen om våra mänskliga behov som små inte är allmängods så måste vi göra den till det. Det vet jag säkert!

2 kommentarer:

  1. Men vad fattar de beslut efter då?!Dom har ju inte ens en Bibel vars textinnehåll kan användas för att ställa över vare sig vetenskap eller grundläggande värderingar. Jag tänker att om barnkonventionen graderades upp till lag skulle det hjälpa för då kan juridiken gå in och agera om inte hjärtat, moralen eller kunskapen finns där.
    Hinner inte kommentera mer nu, men tycker det här är intressant... måste till jobbet en stund.
    Hej, hej! Ingela

    SvaraRadera
  2. De fattar beslut efter lagar och förordningar. Det är bra. Men inte tillräckligt bra när barn kommer i kläm. hälsn elisabeth

    SvaraRadera