torsdag 9 december 2010

speglar mig i ditt leende

Jag måste fortsätta prata om hur vi speglar våra handlingar och känslor hos varandra, och vad det betyder för vår utveckling när vi är små. Leendets makt, kallar Sue Gerhardt det (jag skrev om henne förut). Allan Schore, en forskare, som man kan se i youtubeklippet som jag visat förut, pratar om hur det (leendet vi möter t ex) blir outplånligt inpräntat i oss under våra första år. Och han pratar inte bara om att det känns bra att få möta leende ansikten som liten. Han menar att förälderns leende ansikte ger barnet information om förälderns nervsystem och att den informationen hjälper barnet att reglera sitt eget nervsystem. Precis som spegelneuronerna när vi ser någon slå i armbågen, ger oss information om hur det skulle kännas om vi slog i armbågen t ex. Att förälderna genom att se och möta barnets känslor hjälper barnet att reglera känslorna.


Och det bästa av allt är att ingen egentligen behöver läsa det här. Ingen behöver gå på kurs för att lära sig att le mot sina barn - barn är leendemagneter alldeles av sig själva. Nu ska jag titta lite på mina, istället för på datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar