tisdag 15 mars 2011

sjukt?!

I mitt arbete träffar jag människor som inte mår bra. Så är det. En del jag träffar är gravida, väntar barn. En del har nyligen fått barn och är i den första tiden med sin bebis. En del jag träffar är sjuka, en del jag träffar mår dåligt av andra skäl.

Nu måste jag skriva några rader om de som är sjuka. Som inte kan arbeta. Eller är så sjuka att de inte kan sköta sitt barn. De grupperna har nämligen kontakt med försäkringskassan. Det finns ett uttryck att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Så är det för alldeles för många. Alldeles för många får känna på att de inte har den formuleringsförmåga, envishet och jävlaranamma som man borde ha för att ha kontakt med försäkringskassan. De är för sjuka för att orka helt enkelt. Det är sjukt att det får vara så i Sverige.

Jag borde kanske forska i hur det fungerar på försäkringskassan, för jag undrar verkligen. Be att få komma på studiebesök kanske. Vilken utbildning i samtal har en handläggare på försäkringskassan? Särskilt i den svåra konsten att bedriva samtal på telefon (det är mycket svårare än att samtala med någon som man har sittande framför sig). Vilken kunskap har de om t ex depression, ångest och trauma? Hur man samtalar med människor som mår dåligt psykiskt om just hur de mår och vad de orkar?

Sveriges kyrkor tillsammans har gått ihop och skrivit ett öppet brev till regeringen om de utförsäkrades situation. De har mött allt för många som berättat om sin verklighet som sjukskrivna. Nu slår kyrkorna larm om att så här kan det inte vara. Bra jobbat SKR! Vi kan inte vänta på någon utredning för människor kommer i kläm av regler varje dag just nu.

Människor ska inte komma i kläm av regler. Man ska inte behöva vara frisk för att vara sjuk. Det är sjukt.

1 kommentar:

  1. Håller med till fullo. Att utförsäkra t.ex. cancersjuka är en skam. Hur tänker man? Hur har det blivit så här?

    SvaraRadera