onsdag 5 januari 2011

glappet mellan teori och praktik

Glappet mellan teori och praktik - konsultation och teamarbete inom mödra- och barnhälsovård

Under många år arbetade jag konsultativt som psykolog inom somatisk sjukhusvård, som anställd vid Psykologkliniken Karolinska Huddinge. Som psykolog vid Psykologkliniken var jag internkonsult på hörselkliniken och externkonsult på somatiska avdelningar inom sjukhuset, ex kirurgavdelning, neurologkliniken och Center för allogen stamcellstransplantation. När jag började där på 90-talets slut var det mitt första självständiga arbete som psykolog efter PTP, och därför var det naturligt att det var på den arbetsplatsen jag formades i min yrkesroll som psykolog, av chefer, handledare och kollegor. På så sätt blev ett konsultativt arbetssätt inbyggt i mitt sätt att arbeta som psykolog. När jag tänker tillbaka på åren på Karolinska Huddinge så är jag osäker på vad som var utmärkande för psykologarbete i sig, specifikt för att arbeta som psykolog inom somatisk vård eller vad som var specifikt för att arbeta konsultativt som psykolog. Ett intresse i den här utbildningen och uppsatsen är därför att för mig själv bena ut vad som egentligen präglar ett konsultativt arbetssätt som psykolog.

Sedan flera år och efter ett byte av hemstad har jag min vardag inom mödra- och barnhälsovården i Göteborg, och även här är konsultation ett betydande inslag i arbetet. Samtidigt har jag fått en känsla av att det finns ett glapp mellan teorin och praktiken. Om man någon gång sätter ord på vilken modell för konsultation som används så hänvisas till Caplans modell för konsultation. Därför ville jag att inom ramen för en konsultationsutbildning läsa Caplan och Caplan (1993) i original. Jag ville sätta mig in i Caplans modell för konsultation för att låta den belysas av andra böcker ifrån kurslitteraturen, och fundera kring konsultation, samverkan och teamarbete. Samtidigt pågick inom min arbetsplats, Psykologenheten för mödra- och barnhälsovården i Göteborg, en diskussion kring konsultation. Vi hade intresse av att göra en kartläggning och kvalitetsuppföljning av den konsultation som psykologenheten bedriver inom mödra- och barnhälsovården. Detta utmynnade i att några kollegor och jag under hösten 2010 gjorde en enkät till psykologer, BVC-sköterskor och barnmorskor inom mödra- och barnhälsovården i Göteborg. Syftet var att se dels vilken konsultation som faktiskt bedrivs och dels hur nöjda konsulterna/psykologerna och konsultanderna, dvs BVC-sköterskorna och barnmorskorna, var med detta.

Uppsatsens syfte är att jämföra konsultation i teorin, som den beskrivs i litteraturen, med vad som kommer fram i enkäten faktiskt görs i praktiken, och att fundera över om det finns något glapp däremellan.

Om du mot all förmdan skulle vilja läsa rapporten i sin helhet (10 sidor) så hör av dig till elisabeth.tullhage@vgregion.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar