söndag 21 november 2010

sniff sniff... vad gott du luktar

Jag läser gärna morgontidningen, snabbt på vardagsmorgnar och länge och njutningsfullt på lördagsmorgnar. Jag tycker om att läsa personporträtt, trots att jag för min allmänbildnings skull nog borde läsa ekonomisidorna (stön) eller Gode Gud - sportsidorna!! Människors livsberättelser får jag ju höra varje dag.

I morse läste jag i GP ett porträtt av en kvinna som kom till Sverige som adopterad när hon var ett år. Hon hade länge haft tanken på att söka rätt på sin biologiska mor, och fick så småningom med hjälp av en organisation också kontakt med henne. När kvinnan beskriver mötet med sin biologiska mor berättar hon "Hon ville inte släppa taget. Hon höll mig i famnen och luktade på mig. Hon höll min hand så hårt att det gjorde ont." Särskilt meningen "Hon höll mig i famnen och luktade på mig." fångade mitt öga. För det är precis så jag tror att vi gör när vi knyter an, håller nära och luktar på. Jag vet att forskningen om lukters betydelse för relationer pågår, jag kommer säkert tillbaka till det.

Visst finns det mycket att att tänka och undra utifrån ett sånt här möte, inte minst hur det gick sen eller vilken betydelse det här mötet kom att få för dem båda, men för mig räcker meningen: "Hon höll mig i famnen och luktade på mig."

Nu ska jag gå och nosa på mina barn. Minst en av dem behöver bada.

2 kommentarer:

  1. Jag blev luktad på av min systerson igår, som sa: "Du luktar alltid moster" och sen hoppade han över till sin mormor och sa detsamma till henne, sen fortsatte vi att bygga på pepparkakshuset. Har aldrig tänkt på att jag luktar "moster", men det gör jag ju då... varje gång. Precis som min farfar luktade farfar. Han luktade likadant hela sitt liv, annars hade det kanske varit nåt som inte stämmer. ...och jag ska nog gå och bada lite jag med nu när jag tänker efter. Det är ju söndag.

    Har du läst "Parfymen" av Patrick Süskind, en ryslig historia men bra - om doftens betydelse i romanform.
    Den handlar om en man som helt saknar kroppslukt vilket gör människor i hans omgivning illa till mods. Däremot är han född med ett så fint luktsinne att han kan följa en enskild människa bland många, på flera kilometers avstånd. Han blir parfymör.
    Ha det bra.
    /Ingela

    SvaraRadera
  2. Vet du, jag tror det är en gåva att få lukta moster för nån. Tack för lästipset, har sett den på biblioteket men gått förbi den, nästa gång hamnar den i bokhögen. hej fr elisabeth

    SvaraRadera