onsdag 24 november 2010

det viktigaste händer i början

Det viktigaste i våra liv händer i början. Det bemötande vi får  som små skapar vår hjärnas strukturer. Hjärnan är inte färdig när vi föds, generna styr en del, men vi människor är byggda för att anpassa oss till den miljö vi föds in i. Vi kommer till världen inställda och programmerade för kommunikation och samspel, men vi anpassar oss till den kommunikation och samspel som möter oss i den nära världen.

De som gjort den här filmen har klippt ihop några ledande forskare, tagit ut några nyckelord och satt riktigt dramatisk musik till det. Överdrivet dramatisk, kanske? Nej, det här kan inte sägas med nog dramatiska toner:

Det betyder allt hur vi är mot varandra.

2 kommentarer:

  1. Tack. Jag ville skriva en kommentar. Men har inga ord. Jag är berörd och jag tror du vet vad jag tänker.
    Ja, det betyder allt hut vi är mot varandra.
    Ja, det betyder allt hur vi är mot våra barn.
    Förhoppningsvis kan man ändra det som blev fel.
    kram

    SvaraRadera
  2. Promise att jag ska skriva om hoppfulla aspekter av anknytning som mentalisering och reflekterande också så småningom. Men jag måste börja med det här. Och jag kommer säga det igen. Det betyder verkligen allt. kram själv

    SvaraRadera