lördag 27 november 2010

självklart?!

Två människor träffas, blir vansinnigt kära och gör barn. Så följer 40 veckor av väntan. Självklart att man följs åt, går på besöken hos barnmorskan ihop, får den första glimten av den lilla på ultraljudsundersökningen tillsammans, följer magen som växer och de första sparkarna tillsammans. Självklart att man hoppas, oroar sig och planerar ihop. Självklart att packa väskan och åka iväg till sjukhuset tillsammans. Att svettas ihop och hålla handen. Att gråta av glädje ihop när det lilla underverket äntligen är här. Att få åka hem tillsammans från BB, komma hem som en familj.

Men det är inte självklart för alla. Om den ena föräldern inte har uppehållstillstånd måste han eller hon resa till sitt hemland för att söka det där. Även om det är ett barn på väg. Även om det innebär att tiden som borde vara full av förväntan blir full av plågsam oro. Även om det innebär att en kvinna får packa väskan själv när det är dags och komma till förlossningen utan någon att hålla i handen. Att hon får åka hem ensam med barnet, till en tom lägenhet. En kluven nybliven mamma med tankarna både här hos den lilla och där hos honom i hans hemland, inte riktigt tillgänglig för någon av dem eller sig själv.

Alla barns rätt till tillgängliga föräldrar är självklar. Vi behöver tillgängliga föräldrar för att utveckla en trygg anknytning. Att alla barn ska få möjlighet att utveckla en trygg anknytning är självklart. Vi kan inte låta papper stå ivägen för alla barns självklara rätt.

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte så mycket alls om det här med anknytning (kanske jag kan lära mig nåt nytt).

    Men hur kommer de runt det här med barnkonventionen och för barnets bästa när de gör såhär?
    Åka tillbaka till sitt hemland för att söka uppehållstillstånd... men om man inte kan åka tillbaka då, om man har flytt från något?

    Roligt att heja lite på dig på vespern.
    Jag fick inte ur mig frågan som jag tänkte fråga dig tillbaka för ibland får jag inte ur mig dom viktiga frågorna förrän "alla har gått". Så nu frågar jag: vad tycker du bäst om då - saffranslussekatter, eller utan saffran? Jag tycker om russinen också.
    /Ingela

    SvaraRadera
  2. Ingela, jag har nog flera års samlad frustration över Migrationsverket. Det kommer ta ett tag innan jag har skrivit av mig den. Nej, Sverige lever inte alltid upp till barnkonventionen. Nej, man tar inte alltid hänsyn till kunskap och forskning om vad som är barnens bästa. Det stör mig oerhört.

    F ö så har jag hjärtat på Gotland och där äter man gärna saffran året runt. Saffran är fest.

    SvaraRadera
  3. Kanske god ide att göra barnkonventionen till lag då om den i nuvarande form inte tas riktigt på allvar, det skulle väl ställa högre krav på tex Migrationsverket och kompetensen hos de som fattar beslut...och underlätta för barn i andra situationer också, tex när man hamnar i jourhem och blir familje- eller behandlingshemsplacerad och sånt. Varför är inte barnkonventionen lag egentligen?
    Jag bara funderar lite.

    /Ingela

    SvaraRadera
  4. Absolut, man kan undra varför inte barnkonventionen är svensk lag. Om det kan man läsa på t ex http://www.unicef.se/opinion/unicefs-barnrattsfragor-i-sverige/gor-barnkonventionen-till-lag
    Hälsn elisabeth

    SvaraRadera