tisdag 28 februari 2012

se till barnets bästa

Jag tycker att Barnkonventionen ska göras till svensk lag. Jag tycker inte det räcker att säga som Sverige hittills har sagt, att Barnkonventionen redan motsvaras av svensk lag. Jag tyker t ex inte att man ser till barnets bästa i alla beslut. Och om man tog en enda artikel ur Barnkonventionen så tycker jag man ska ta den här:

Artikel 3.
När vuxna fattar beslut som rör barn ska de se till "barnets bästa". Det betyder att vuxna alltid ska tänka vad som är bra för dig och hur beslutet kommer att påverka dig. Du ska få det skydd och den omvårdnad du behöver. Det är lika viktigt att vuxna tänker på "barnets bästa" när beslutet gäller många barn.


Jag kan se många frågor som skulle få sin lösning om vi i Sverige var tvungna att alltid se till barnets bästa i alla beslut som rör barn. Då skulle t ex inte föräldrar skickas tillbaka till sina hemländer för att söka uppehållstillstånd och inte finnas till hands under barnets allra sköraste första tid i livet. Då skulle vårdnadstvister inte kunna nå konsekvenser som sätter barn i kläm. Då skulle barnfamiljer inte vräkas innan alla andra vägar till lösning har prövats. Då skulle inte barn kunna flyttas från familjehem där de fått en trygg anknytning utan väldigt allvarliga skäl.

Visst är det grannlaga att avgöra vad som är barnets bästa. Mina barn har t ex i perioder varit svåra att övertyga om att daglig tandborstning är till deras bästa:-) Men artikel 3 i Barnkonventionen ger fin vägledning: "att vuxna alltid ska tänka på vad som är bra för dig och hur beslutet kommer att påverka dig". Då måste man använda både förståndet, expertis och empati. Men så ska vi vuxna ju förhålla oss till barn i alla fall, för barnens bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar