lördag 17 september 2011

tvåtusenfemhundra små barn

Jag är inte så snabb på bloggandet just nu. Andra saker än att tycka och tänka tar min uppmärksamhet. Men en tidningsartikel för ett par veckor har gnagt i mig sedan jag läste den. Den fanns i DN. En ny rapport visar att antalet polisanmälda fall av misshandel av barn i åldrarna 0 - 6 år har fördubblats på 10 år. Under 2010 polisanmäldes 2550 fall av misshandel mot barn mellan 0 och 6 år i Sverige. Nu kommer man att tillsätta en utredning för att titta närmare på det här. Varför har anmälningarna fördubblats? Blir fler små barn slagna idag, eller är vi snabbare på att anmäla. Det är väl bra att man utreder och tittar närmare på det här, men man kan nog vara säker på att fler barn blir slagna än vad som anmäls. Betydligt fler.

Sedan jag läste det här har jag försökt föreställa mig 2550 barn mellan 0 och 6 år. Bebisar. Blöjbarn. De som just lärt sig gå. De som just kan sätta ihop en tvåordsmening. Barn i dagisåldrarna som har lärt sig ta fart själva när de gungar och håller på att lära sig cykla. 2550 stycken. Det är ungefär så många barn i åldrarna 0 till 6 år som det totalt finns i området där jag arbetar. Jag har gjort tankeexperimentet att vartenda barn jag ser på vardagarna skulle bli slaget. Att varenda liten bebis och förskolebarn som passerar barnavårdscentralernas väntrum skulle utgöra de här tvåtusenfemhundra barnen. 2550 stycken. Att alla föräldrar jag ser passera förbi skulle slå sina barn. 5000 föräldrar.

Men det är ju bara ett tankeexperiment, för i verkligheten bor de här barnen utspridda över hela Sverige. Några granne med dig och mig. Bara i Göteborg anmäldes över 140 fall av våld mot barn i de här åldrarna förra året. Det motsvarar sju dagisavdelningar fulla med slagna barn. Bara i de nordöstra stadsdelarna där jag har min vardag motsvarar de anmälda fallen en dryg dagisavdelning full med slagna barn.

Jag har sagt det här förut, och kommer nog upprepa det med en viss tjatig regelbundenhet. Starta den öppna förskolan i Kortedala nu. Den behövs. Och nöj er inte med det heller, utan knyt en riktad spädbarnsverksamhet för de barn och föräldrar som allra bäst behöver stöd dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar