lördag 18 juni 2011

reparation pågår

Hemma hos mig är det alltid nåt som behöver repareras. Och nu talar jag inte om lägenheten, den är rätt ok för ögonblicket. Hemma hos mig finns det alltid relationer som behöver repareras. Varje dag.

För vi har alla sånt temperament som lätt hamnar i konflikt och kort stubin här hemma. Och vi hamnar i konfliikt varje dag. Vi förstör och reparerar i en oändlig kretsgång. Låter det trist, som att vi hamnat i en ond cirkel? Kanske det, men mest ser jag det som hoppfullt att förstöra och reparera växlar i en oändlig kretsgång. Vi tränar och tränar på konsten att försonas och bli sams.

När jag träffar föräldragrupper brukar jag säga att man inte realistiskt kan lova sina barn att alltid finnas till hands. Det är allt för mycket i vardagen som gör det omöjligt. Men man kan lova att alltid komma tillbaka.

Likaså kan inte jag personligen lova att vara närvarande, lyssnande, förstående eller ens speciellt trevlig på hemmaplan. Men jag kan lova att alltid komma igen och göra ett nytt försök.

1 kommentar:

  1. Den där meningen "att lova att alltid komma tillbaka" är fantastisk // Erica F

    SvaraRadera