söndag 15 januari 2012

allt går inte att sätta ihop

Allt går inte att sätta ihop. Alla ord kan inte kombineras, tycker jag. Häromdagen läste jag om årets statistik för anmälda fall av våld mot barn 0 - 6 år. Läsvärt och bedrövligt att anmälda fall av våld mot små barn har ökat med 13 % under förra året. Men i artikeln fanns ett sammansatt ord som fick mig att studsa: "uppfostringsvåld". Jag var tvungen att googla lite och kolla om det här var en sammansättning av ord som används, och tyvärr, det var det. En fullständigt omöjlig kombination av ord, tycker jag. Uppfostran är en sak. Våld något helt annat. De två går inte att kombinera. Uppfostran, vad det nu är, handlar om relation som syftar till barnets växt och utveckling. Våld stympar människor. Två saker som inte går att sätta ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar